noworries.reismee.nl

YESSSSSSSSSS, NEPAL!!!

Donderdag 5 april Baghawah Glasgow hotel (Nrp900)

Nog een paar passen lopen en we laten India achter ons. We zijn zojuist uit de bus gestapt vanuit Varanassi. Het is voor ons beide een verademing om India te verlaten. India was gaaf en bizar, maar ook veeleisend. Van veel medereizigers, die vanuit Nepal naar India zijn gereisd, hebben we gehoord dat Nepal een stuk relaxter is. En daar hebben we wel behoefte aan. Letterlijk tellen we onze passen af van tien naar nul. Net niet huppelend gaan we de grens over en laten we onze paspoorten controleren en stempelen. De paspoorten raken zo al aardig vol.

Met een fietstaxi laten we ons naar het hotel brengen. We passen er maar net in, met zijn tweeen in een bakkie en met 4 rugzakken. We zijn zeker 200 kilo en we twijfelen of de fiets het wel gaat houden....en of de benen van deze arme Nepalees het wel aan kunnen. Toch komen we een dikke 20 minuten later aan bij het hotel.

Hoewel het hotel goed staat aangeschreven in de Lonely Planet valt ons op dat het restaurant de laatste tijd weinig klanten heeft ontvangen. Het ziet er nogal vervallen en verlaten uit. Op de tafels ligt een dikke laag stof. Spinnewebben sieren de kapotte ramen en dat wat nog over is van de gordijnen hangt treurig aan de kapotte rails. We bekijken de menukaart die er goed en veelzijdig uit ziet. De jongen die ons helpt spreekt en verstaat geen draad Engels en heeft waarschijnlijk ook nog nooit als ober gewerkt. Als we hem met handen en voeten iets proberen te vragen, rent hij drie verdiepingen naar beneden om z'n baas te raadplegen. Vervolgens rent hij weer 3 trappen omhoog om ons verontschuldigend en ontkennend te antwoorden. Uiteindelijk houden we het maar simpel en bestellen het enige dat ze hebben (nasi goreng) en lachen er maar om. Het gekke is dat onze kamer prima is. Wanneer ik later in de lobby vraag wat er met het restaurant is gebeurd, wordt er uitgelegd dat de baas (een Nepalees die ooit in Glasgow heeft gewoond) ergens anders in Nepal een nieuw hotel/restaurant aan het opzetten is. Veel meer wordt er niet duidelijk.

Inmiddels regent het pijpenstelen. En dat is voor het eerst sinds lange tijd dat we dat meemaken. Ook de stroom is uitgevallen waardoor alles behoorlijk donker is. Ook op straat. Het uitvallen van de stroom is een bekend verschijnsel in Nepal. Er wordt wel veel stroom opgewekt, maar veel wordt verkocht aan India en China. Zodoende blijft er te weinig over voor de Nepalezen zelf. De regering koopt soms wel weer stroom terug van India, maar die vragen er dan 3x meer voor dan waarvoor ze het eerder van Nepal hebben gekocht. De electriciteit komt en daar moeten we gewoon aan wennen. Toch voelt het super om hier te zijn. De mensen zijn aardiger en relaxter. Er hangt een prettige sfeer. Nepal is een land dat hoog op ons verlanglijstje stond en nu zijn we er dan. Het land met de Himalaya en ook de hoogste berg ter wereld. Reizen is zo slecht nog niet.....:)

***

hans van geest

Bedankt weer voor deze 2 verhalen. Ben benieuwd naar het vervolg.
Fijne reizen toegewenst!
Hans