noworries.reismee.nl

TAJ MAHAL

Zaterdag 31 maart Agra Saniya Palace Hotel 900Rps

We naderen het einde van India nu we in Agra zijn aangekomen. India is een zeer bijzondere ervaring geweest tot nu toe. En vandaag zijn we aangekomen in de stad met een van de beroemdste gebouwen te wereld en misschien wel de mooiste: Taj Mahal.

Al vanaf het dakterras van ons guesthouse kunnen we haar bewonderen. An en ik hebben doorgaans niet heel veel met gebouwen, maar hier staan we toch echt met open mond naar te kijken. En dan te bedenken dat we de Taj Mahal morgen pas echt gaan bezoeken.

Als toeristische trekpleister nummer 1 betaamd werden we bij het busstation direct belaagd door een stuk of 10 rickshaw rijders. Als vliegen op dikke stront krioelen ze om je heen en tetteren ze tegen je aan. We stappen in bij degene die het minst tettert en laten ons naar het Saniya Palace Hotel brengen. Aanvankelijk hadden we een ander hotel bedacht, maar de ons daar aangeboden kamer was in staat van ontbinding (wel goedkoop) en dat gingen we even niet trekken. Dus werd het Saniya Palace, MET AIRCO! Wat een genot...

Op advies van de Lonely Planet lopen we s'avonds naar een restaurantje wat bekend staat om de geweldige lassi (yoghurtdrankje met fruit enzo). En dat willen we dan weleens meemaken. Op het dakterras, een van de weinige zonder uitzicht op de Taj Mahal, bestellen we 2 mixed fruit lassi's en daarna nog 2. Ze zijn inderdaad lekker.

Zondag 1 april Agra Saniya Palace Hotel 900Rps

Als we tegen zes uur (voor zonsopgang) bij de ingang aankomen staat er al een flinke rij bezoekers te wachten. We sluiten netjes aan en even later gaat de poort open. Er is een strenge controle. Je gaat door een metaaldetector en tassen worden doorzocht. Ons meegebrachte ontbijt (koekjes) mogen niet mee naar binnen, dus werken we die in een paar minuten zo snel mogelijk weg. Als we beiden binnen zijn lopen we verder het complex op zonder dat we de Taj Mahal kunnen zien. We zijn met opzet vroeg gegaan, omdat het beroemde gebouw in het licht van de opkomende zon het mooist is.

We slaan linksaf en gaan een grote toegangspoort onderdoor. En dan wordt langzaam het wereldberoemde plaatje zichtbaar. Het is echt indrukwekkend en imposant. We lopen door totdat we op de plek staan, vanwaar waarschijnlijk miljarden foto's zijn gemaakt. En ook wij drukken af.

Langzaamaan lopen we richting het ongelofelijk grote symmetrische mausoleum. De Taj Mahal is door een zeer rijke excentrieke maharadja gebouwd voor z'n overleden vrouw, die dan ook ligt opgebaard in het exacte midden van het gebouw en het gehele complex.

Het is maar goed dat je tegenwoordig digitale camera's hebt, want we hebben al 4 rolletje van 24 volgeschoten. Vanuit alle hoeken en standen blijft het mooi. En ook wij wagen ons schaamteloos aan de veel gemaakte (grappige) foto's.

Uiteindelijk staan we dan zelf op het marmeren platform en lopen we de Taj Mahal in. We lopen rond de sarcofaag en aan het hoofdeind kijken we naar buiten en zien we pas echt hoe symmetrisch en in 1 lijn alles is gebouwd. De Taj Mahal mag met recht een van de wereldwonderen worden genoemd.

Hier nog een clipje: http://www.youtube.com/watch?v=atakZ8pOeEQ

In het Lassi-restaurant leggen we contact met Holland. Via de chat krijg ik van Arnold te horen dat Petra zwanger is. Volkomen naïef vraag ik hoe en wat.

Het antwoord van Arnold is simpel: 1 April!!!.

Dit ga ik nog wel een paar jaartjes horen vrees ik.

Maar bij deze beloof ik m'n zwager dat hij geen enkele 1 April rustig zal slapen;)

Maandag 2 april nachttrein Agra - Varanasi

Het is bloody hot en we zijn toe aan verkoeling. Vanavond pakken we de nachttrein naar Varanassi en nu we de Taj Mahal gezien hebben, hebben we besloten om maar weer eens een luxe hotelletje op te zoeken, niet om in te slapen, maar wel om in het zwembad te duiken. Zo gezegd zo gedaan...

***

Sandra

Geweldige verhalen weer, niet leuk om te lezen dat je je hoofd stoot, maar ik heb er toch wel om moeten lachen, de manier waarop je schrijft is gewoon erg leuk, zelfs het zielige verhaal van het dode musje heeft me doen grinniken. En een tijger zien en de Taj Mahal? Jaloers? Nee hoor, helemaal niet :). Ik kijk weer uit naar jullie volgende verhalen.

Groetjes,
Sandra

Digna

Heerlijk weer om te lezen die verhalen. Bij het laatste filmpje dat ik aan het bekijken ben, bedenk ik me dat er misschien wel geluid te horen is bij jullie filmpjes. Ik zet het schuifje van mijn i-pad aan en hoor Ilse de Lange. Toeval bestaat niet Hahaha. Als dat geen Miracle is? ;-).
Nog maar 78 dagen en dan reizen we twee weken met jullie mee. We kunnen haast niet wachten. X

ma en willem

We zijn onder de indruk van jullie verhalen schrijftalent
geweldige foto's en video's . Op naar de verhalen van Australië Pas goed op elkaar liefs

Monique

Zo leuk om alles "van dichtbij" mee te maken....echt leuke verhalen! Liefs van ons 4-en x