noworries.reismee.nl

OCTOPUSSY

Zondag 25 maart Udaipur Hotel Minerwa (500Rps)

“My name is Bond, James Bond!” Vandaag komen we aan in Udaipur. De stad waar de James Bond film Octopussy is opgenomen. Het is weer heel anders dan Jodhpur en is ook wat toeristischer. Het is gelegen om een meer heen. Met uiteraard weer een groot paleis en 2 mooie gebouwen in het meer zelf.

Onze aankomst levert een fikse ruzie op met de bestuurder van de rickshaw. Heel toevallig wist hij niet dat de weg naar ons hotel was afgesloten, omdat er een of ander festival gaande is ter verering van een god. Ik geef aan dat ik hem niet ga betalen, omdat we afgesproken hebben dat hij ons zou afzetten bij het hotel en hij echt wel weet van deze afzetting. An en ik blijven rustig en hij wordt kwader en kwader. Er komt zelfs een politieagent aan te pas om te bemiddelen. Uiteindelijk geef ik hem minder dan de helft en rijdt hij al vloekend en tierend weg in z'n rickshaw. Zo worden we steeds een beetje assertiever en dat voelt wel goed.

Eenmaal bij het hotel worden we s'avonds vanaf het dak getrakteerd op vuurwerk. En dat is een gaaf gezicht zo boven het meer.

Maandag 26 maart Udaipur Hotel Minerwa (500Rps)

Het valt op dat het warmer en warmer wordt in India. Vanmiddag geeft m'n horloge al 35 graden aan. We merken het ook aan onze daginvulling. s'Ochtends redelijk actief, s'middags relaxen en s'avonds weer wat actiever.

Omdat Udaipur wat toeristischer is worden we ook weer wat vaker aangesproken om in een winkelte kijken, een taxi te nemen of marihuana te kopen. Op zich werkt negeren of een korte “no, thank you” goed. Vanochtend hebben we in sneltreinvaart het paleis gezien. In dit paleis zijn scenes opgenomen van Octopussy. En bij het paleis hebben we toen een boottochtje genomen over het meer. Lekker zitten en een beetje rondkijken. Het bootje stopt ook nog bij een luxe hotel midden in het meer en ook daar hebben we niet meer gedaan dan een beetje rondgehangen. Het is gewoon echt te warm en eigenlijk vinden we het ook wel best zo...

Dinsdag 27 maart Bundi Haveli Umamegh Guesthouse (600Rps)

Aan het einde van de middag zullen we voor het eerst in India per trein vertrekken van Udaipur naar Bundi. De trein gaat pas aan het begin van de avond en dat betekent dat we nog een dagje hier kunnen besteden. We nemen een rickshaw naar de gondel net buiten het centrum. Hij gaat een klein heuveltje op vanwaar we een mooi uitzicht zullen hebben over het meer. De gondel is een echte Doppelmayer. En ware het niet dat het zo warm was, anders zouden we toch echt het gevoel hebben op wintersport te zijn. Het uitzicht is inderdaad mooi en er staat aardig wat wind, zodat we ook nog enigszins afkoelen.

Overal in de stad wordt de film Octopussy gedraaid in de hotels. Wanneer we terug zijn in ons hotel vraagt An of we Octopussy mogen zien. An en ik zijn echte Bond fans en het is een mooie manier om de tijd te doden tot de trein gaan. Maar de film wordt niet opgezet. Er mag alleen s'avonds film mogen gedraaid en een uitzondering blijkt helaas niet mogelijk. Nou goed, dan niet niet. De rest van de middag lezen we wat en stappen we rond 17:00 eindelijk in de trein. De trein is eigenlijk best relaxed. We hebben de goedkopere klasse, maar ook dat is nog prima te doen.

Bundi is voor ons eigenlijk een makkelijke tussenstop op weg naar het Ramthambore National Park. Maar we hebben al van verschillende mensen gehoord dat het een rustig en leuk stadje en dat maakt het extra prettig om daar te stoppen. We arriveren laat bij het guesthouse. Het is een guesthouse dat ook beschreven staat in de Lonely Planet. We moeten even kloppen voordat de eigenaar z'n bed uit komt zetten. Gelukkig doet hij wel open en wijst ons onze kamer. Het is een oud guesthouse met wat rammelende kamers, maar toch ook wel sfeervol.

***