noworries.reismee.nl

RAT IN DE KEUKEN

Zondag 18 maart Bikaner Vino Paying Guesthouse (400Rps)

De rit naar Bikaner is zo'n 4 uurtjes. Rajesh heeft ons afgezet bij het busstation van Nawalgarh. De bus is nog leeg als we instappen. Dat is mooi, want het is altijd even een klus om onze tassen goed op te bergen. Bij het winkeltje op het station halen we wat koekjes, chips, cola en water en dan zijn we klaar om te gaan. Het verloopt allemaal wonderwel soepel en op de geplande tijd, halverwege de middag komen we aan in Bikaner. Met behulp van de LP hebben we al een guesthouse uitgepikt en al snel betrekken we daar een kamer. Heel veel doen we niet meer vandaag. Bikaner is voor ons een mooie tussenstop op weg naar de volgende bestemming Jaisalmer. Het betekent niet al te lang in de bus en in Bikaner willen we morgen de tempel bezoeken die bekend staat om de duizenden ratten die er rond krioelen. Waarom we daar heen willen? Tja...

Maandag 20 maart Jaisalmer Sidharta Guesthouse (600Rps)

We komen einde van de ochtend aan bij de tempel. Het is een roze vierkant gebouw met een mooie grote witte entree aan de voorkant. De ratten in de tempel zijn heilig. Met name de zeldzame witte rat, die wordt gezien als reïncarnatie van een hindoe god. Zoals gebruikelijk met tempels, moet je deze betreden zonder schoeisel. Normaal gesproken niet zo'n probleem, maar met ratten in de buurt... Gelukkig heb ik sokken aan, maar An stapt dapper blootvoets naar binnen. Al gauw zien we de eerste ratten en komt ons de bijpassende lucht tegemoet. Hoewel het geluk brengt wanneer een rat over je voeten loopt, kijken we toch angstvallig om ons heen. Op de binnenplaats van de tempel weten we niet wat we zien, overal ratten, die op sommige plekken over elkaar heen en opgestapeld van de geofferde melk en het voer smullen.

We lopen een rondje tempel en voelen ons langzamerhand wat meer op ons gemak. We hebben zelf het geluk de witte rat te zien. En ook dat brengt weer geluk.

Tegen het einde van de middag stappen we de bus in op weg naar Jaisalmer. Jaisalmer ligt helemaal in het oosten van Rajasthan (noord-oost India), niet ver van de grens met Pakistan. De stad staat bekend om haar enorme fort, waarin nog steeds mensen wonen en je ook kunt slapen.

Als het al donker is moeten we nog 1 keer overstappen. Het is een slaapbus en hij is stampvol. We zijn genoodzaakt om te blijven staan de komende 2 uur. Vooral An voelt zich verre van prettig. Het is benauwd en er zijn nogal wat starende mannen.

We worden aangesproken door een jongen uit het zuiden van India, Kerala om precies te zijn. We vertrouwen het eerst niet helemaal en houden onze reactie kort. Meestal als je vriendelijk wordt aangesproken dan zit er vaak wel weer een addertje onder het gras en aangezien het nu al laat is en we ons niet helemaal prettig voelen, zijn we gereserveerd. Uiteindelijk weet hij toch het ijs te breken en kunnen we zelfs, wanneer mensen de bus verlaten, naast hem komen zitten voor het laatste stuk. Hij is al dagen aan het reizen om z'n broer in Jaisalmer te bezoeken. Het is een leuk gesprek en dat maakt een en ander toch wat aangenamer. Het is tegen half 12 s'nachts als we eindelijk uitstappen in Jaisalmer. Direct worden we, zoals gebruikelijk, door een stuk of 10 man aangesproken met het bekende “where you go?” We zijn moe en blaffen ze af, opzouten!!! Uiteindelijk stappen we in bij een ventje van 12 die ons voor een zacht prijsje bij de ingang van het fort wil brengen. Onderweg zijn we allebei onzeker of hij ons daar wel gaat afzetten en ons niet aflevert bij Ali Baba en de 40 rovers. Gelukkig is dat niet het geval en daar staan we dan plotseling in het pikkedonker, voor een immens grote poort van een immens groot fort...

***

hans van geest

Dag beste mensen,

wat een spannend verhaal. Komt er een vervolg?
Groeten,
Hans

Ma en Wim

Zijn onder de indruk van jullie verhalen,wat een andere wereld liefs Ma en Willem

Monique

Wat een spannende verhalen! Kijk nu al uit naar het vervolg. Groetjes uit Rhoon. Xx

wil andeweg

helemaal leuk om weer wat van jullie belevenissen te lezen. En het zijn er inmiddels al heel wat. Wel balen dat jullie gerold zijn maar gelukkkig al snel een nieuw toestel bemachtigd want het zou jammer zijn niet alles te kunnen fotograferen wat jullie tegenkomen.
Wens jullie weer een voorspoedige voortzetting en kijk uit naar de volgene verhalen.
Groetjes bart en wil

Johan en Karola

Hallo Richard en Antoinet
Wat een spannende verhalen weer!en bizarre belevenissen van de muizen en eh die witte rat brrrr moet er niet aan denken dat hij over mijn voeten loopt haha.
Wensen jullie verder een goede reis en kijk uit voor je foto toestel want anders moet je alsnog een fakir van zijn kleed slaan haha.groetjes Johan en karola