noworries.reismee.nl

Vientiane en Vang Vieng

Do 8 maart Vientiane Sivilay Guesthouse 100.000Kip/€10

Tegen 8 uur in de ochtend komen we aan in Vientiane, de hoofdstad van Laos. De buschauffeur heeft een mooie gemiddelde reistijd gehaald van 16 uur. De snelheid waarmee hij vannacht de bus over een bergketen heeft gestuurd, op een weg die natuurlijk nog niet af was, doet vermoeden dat hij Vietnamees bloed heeft. De bizarre rit in het donker met haarspeldbochten op een eenbaansweg met tegenliggers en diepe afgronden zonder vangrail was er wel weer eentje. Maar wat geeft het, we zijn in Vientiane en kunnen heelhuids uit de bus kruipen. Het busstation ligt, heel praktisch, ver buiten het centrum zodat de tuk-tuk chauffeurs ook hun rijst kunnen verdienen. We laten ons afzetten bij het Sivilay Guesthouse en nemen de laatste kamer die ze hebben. De kamer blijkt niet voor niets nog vrij te zijn... het is er eentje die aardig smerig is, klein en bloedheet. Een badkamer hebben we niet, we moeten de gemeenschappelijke badkamer op de gang gebruiken. En die is ook al niet al te fris.

Kortom de kamer en het warme weer (40graden!) doet ons geen goed en we zijn toch wel aardig versleten van de busreis. Er zijn veel tempels in Vientiane die we kunnen bezoeken, maar eerlijk gezegd hebben we er even geen zin in vandaag. Tja en wat doe je dan???

Precies! Je trekt je zwemkleding aan, je gaat naar het dichtstbijzijnde 5 sterrenhotel, loop snel langs de lobby en ploft neer in het zwembad. Tssssss..... heerlijk!

Vr 9 maart Vang Vieng Ponsevan Guesthouse 80.000kip/€8

Ook vandaag hebben we eigenlijk geen zin in een drukke warme stad en besluiten Vientiane te verlaten. We kiezen er voor om een stukje naar het Noorden te reizen, naar Vang Vieng. Een toeristische plaats, maar wel een met in de omgeving een heel mooi natuurgebied met kalksteenformaties en grotten. In 4 uur brengt de mini-bus ons in Vang Vieng en nemen we een schone kamer in een mooi guesthouse dat wordt gerund door een erg vriendelijke familie.

He-he, zo dat is ff beter.

Als de avond valt gaan we het centrum in en blijkt Vang Vieng echt heel toeristisch te zijn. De straat is een aaneenschakeling van restaurants en barretjes. De meeste terrasjes hebben loungekussens die zijn gericht naar de flatscreens die aan de muur hangen, een de linkerkant zien we alle afleveringen van Friends voorbij komen, en aan de rechterkant het sportkanaal. De meeste stelletjes hoeven niet lang na te denken, wie aan welke kant gaat zitten.

Vang Vieng is blijkbaar voor iedereen 'even bijkomen'. We hebben er geen moeite mee: we bestellen een pizza en een beer Lao, nestelen ons in de loungekussens en volgen de avonturen van Joey, Chandler en de rest.

Vang Vieng is een stadje dat naast een mooie omgeving, ook bekend staat om het “tuben”. Vele bezoekers van Vang Vieng laten zich in een grote rubbere band de rivier af drijven en de bedoeling is dan dat je bij ieder barretje een vloeibare versnapering neemt. Kortom iedereen drijft strontlazerus de rivier af en haalt al slingerend aan touwen boven de rivier de nodige stunts uit.

Afgelopen jaar: 27 doden!!! Kortom, wij slaan even over.

Na nog een aflevering van Friends kunnen we het toch niet laten om even het nachtleven te verkennen. Het doet allemaal nogal surrealistisch aan, zo'n stadje in Laos. Op een eilandje in de rivier zijn een aantal openlucht discotheken. Alvorens je de brug overgaat wordt hartelijk welkom geheten door de nodige proppers en propsters. Bij de ingang van de eerste discotheek worden we opgevangen door een grietje van rond de 20 uit Canada. Ze kijkt met haar linkeroog in d'r rechter broekzak en zwalkt van links naar rechts voor ons. We hoeven geen entree te betalen, maar komen er niet in als we niet een van de klotsende shotjes drank in haar handen achterover slaan. Na enige weigering slaan we de shotjes toch maar achterover, in de hoop dat er echt alleen alcohol in zit, en gaan naar binnen. Om nog geen 60 seconden later weer richting ons guesthouse te lopen. Niks voor ons....

Za 10 maart Vang Vieng Ponsevan Guesthouse 80.000kip/€8

Vandaag hebben we wel zin om de omgeving van Vang Vieng eens beter te bekijken. We huren een fiets, laten onze lunch inpakken en gaan op pad. De omgeving wordt gekenmerkt door hoge kalksteenformaties en vele grotten die op eigen houtje te verkennen zijn. De fietstocht is niet gemakkelijk over de Laotiaanse 'niet-asfaltweg' vol met kiezels en zand. Ik denk ook niet dat onze organen nog zitten waar ze zouden moeten zitten na vandaag. Halverwege de tocht komen we bij een hoge rotsformatie, die bovenop een uitkijkpunt heeft. We hebben wel wat oefening nodig voor Nepal dus besluiten we de klim aan te gaan. Dat blijkt een pittige. Maar bovenop worden we beloond met een mooi uitzicht.... en een heerlijk plekje om van de lunch te genieten. De rest van de middag fietsen we wat rond en maken hier en daar een stopje.

De avond brengen we door in een van de barretjes die Vang Vieng rijk is en kijken we schaamteloos met 20 anderen naar nog een paar afleveringen van Friends:)

Zo 11 maart Vientiane → Bangkok Nachtbus 130.000kip/€13

Vandaag gaan we onze reis naar het Zuiden inzetten. Morgen moeten we namelijk op tijd in Bangkok zijn, want van daar vertrekt onze vlucht naar Delhi (India). Dat betekent de komende uren nog even doorreizen...

De reis beginnen we met een mini-bus van 4 uur terug naar Vientiane. In Vientiane kiezen we een Frans koffiehuisje met heerlijke brownies en aircon om de middag door te brengen. Tegen de avond, rond een uur of vijf, worden we opgehaald door een songthaew die ons met een uurtje naar de Laotiaanse grens brengt. Na de bekende grensformaliteiten stappen we in de nachtbus en rijden we via de friendshipbridge de donkere nacht in op weg naar Bangkok.

!) Helaas hebben we geen eigen foto's van het hier beschreven verhaal. Met dank aan de zakkenroller in de metro van Delhi. De foto's die in het album staan zijn van internet geplukt:)

***

hans van geest

Dag beste mensen,
weer erg bedankt voor deze mooie verhalen. Elke keer weer boeiend om te lezen. Het ga jullie goed en tot een volgende aflevering!
Hans

Richard

Hee Hans,
bedankt voor je reactie!!!