noworries.reismee.nl

THE GIBBON EXPERIENCE

Zo 26 februari Huay Xai BAP guesthouse 80.000kip/€8

Vandaag laten we Luang Namtha alweer achter ons en vertrekken we naar Huay Xai. Op advies van Huan kiezen we voor een rit met een mini-bus. De reis zou een uur korter moeten duren dan de lokale bus en volgens Huan hebben we airco en meer beenruimte. Klink goed, maar als we instappen blijkt het toch een ander verhaal te zijn. De bus zit al bijna vol als wij aankomen en we belanden op de laatste twee plekken achterin de bus tussen de bagagespullen. Logisch dat niemand hier is gaan zitten. De airco redt het niet tot achterin de bus en beenruimte is er ook niet. Gelukkig rijdt de mini-bus wel snel en zijn we binnen 3 uur op de plek van bestemming (helaas ik weer donkergroen).

In Huay Xai gaan we naar het boekingskantoortje om datgene te boeken waar we voor gekomen zijn, namelijk 'The Gibbon Experience'. Onze reservering is gelukkig goed aangekomen en we plunderen de pinautomaat van Huay Xai om de betaling rond te maken. We kunnen maar 700.000Kip per keer pinnen, dus na 7 keer pinnen staan we met 4,9 miljoen Kip op straat en is de pinautomaat leeg:). Morgenochtend om 8.30u mogen we ons weer melden bij het kantoortje, dan gaan we voor 3 dagen en 2 nachten het Borkeo National Park in. Wel spannend, we hebben er zin in!

Ma 27 februari Treehouse 1 – Gibbon experience 4.700.000kip/ €470

Rond 8.30u melden we ons zoals afgesproken bij het kantoortje van 'the gibbon experience'. We hebben er zin en ook de andere deelnemers staan met een lach op hun gezicht te wachten. Voordat we vertrekken krijgen we in het kantoortje een instructievideo te zien. We zien wat je wel en niet moet doen om veilig langs de kabels door de jungle te glijden. We worden al helemaal gek gemaakt want de beelden zijn echt gaaf. We stappen nog enthousiaster achter in de tuk-tuk op weg naar het Borkeo National Park.

Bij aankomst horen we dat er 8 mensen per boomhut slapen. Nu hebben we in de tuk-tuk al een leuk clubje mensen ontmoet dus het kost ons weinig tijd om een groepje samen te stellen. Samen met Nico en Amenia uit Duitsland, Tim en Ameelia uit Engeland en Phil en Colleen uit Canada gaan we op weg naar onze boomhut. Onze gids gaat voorop en met een wandeling van een klein uurtje komen we aan bij onze overnachtingsplek....die alleen te bereiken is via een kabelbaan. We hijsen de heupgordels om en klikken ons met een carabijntje en een katrol aan de kabel.... en glijden maar. En dat is echt gaaf, vliegend langs de boomtoppen op weg naar de overkant.

De boomhut is geweldig en de rest van de middag oefenen we wat met de kabelbanen en genieten we van het uitzicht over de boomtoppen. Rond 16uur horen we ineens Amelia vanuit de douche roepen. We verwachten dat ze geschrokken is van een grote spin, maar nee, ze roept enthousiast in het Duits dat er Gibbons in de bomen zitten. We kijken vol verwachting naar de boomtoppen voor ons, en ja hoor, daar gaan ze. We zien twee gibbons sierlijk door de bomen slingeren, wat een geweldig dier en niet normaal hoe ze door de lucht lijken te vliegen. Als we de volgende dag de gids weer spreken, vertelt hij ons dat we veel geluk hebben gehad. De gibbons zijn erg schuw en worden zelden gezien vanuit de boomhut. Er worden zo'n 1 a 2 keer per maand gibbons gezien door toeristen. We zijn zo onder de indruk dat we er geen foto van kunnen maken. Om toch een idee te geven van hoe de gibbon eruit ziet, hebben we de volgende foto's van internet geplukt:

Als de avond valt horen we opeens iemand over de kabelbaan glijden. De gids komt onze hut binnen gevlogen en brengt ons het eten. Uit een grote ijzeren bus tovert hij onze maaltijd; plakrijst, wat verschillende groenten en gekruide waterbuffel. Er is meer dan genoeg voor ons achten en om het onszelf nog wat gemakkelijker te maken pakken we uit de koffer die in de keuken staat een flesje wijn er bij.

Di 28 februari Treehouse 1 – Gibbon experience

In de nacht is het geen seconde stil geweest. Toch hebben we heerlijk geslapen met alle vreemde dierengeluiden op de achtergrond. Als de eerste zonnestralen verschijnen zetten ook de vogels hun liedjes in en worden we in alle vroegte gewekt. We vragen ons af of we nog dromen of dat we echt wakker zijn. Het is toch te bizar om midden in de jungle, 40 meter boven de grond in een boomhut wakker te worden? Om ons zelf wakker te schudden nemen we een hele koude maar wel erg bijzondere douche met een fantastische uitzicht. Zo mooi dat je de kou -bijna- vergeet.

Via de kabelbaan wordt ons ontbijt binnengevlogen en maken we ons op voor een dagje 'apenkooien'. We zijn net een stelletje kleuters bij elkaar, zo blij als we de gordel weer aan mogen en gaan spelen in de jungle.

We vermaken ons de hele dag met wandelen door de jungle afgewisseld met vliegen langs de kabelbanen. De meesten zijn tussen de 200-300m lang en de langste is zelfs bijna 500meter!! Het uitzicht over de boomtoppen is schitterend en bijna onwerkelijk. De Gibbons zien we niet meer, wel horen we ze in de verte. Want ze maken een geluid dat lijkt op een auto-alarm en die kan kilometers ver dragen.

Wo 29 februari Huay Xai ...Guesthouse 80.000kip/€8

Aan alles komt een einde, zo ook aan de gibbon experience. Om het af te leren vliegen we na het ontbijt nog een paar keer over de kabelbanen. En uiteindelijk lopen we door de jungle weer terug naar het punt waar we door een jeep worden opgehaald. Het waren 3 leuke dagen met een onwijs gezellige groep! We wisselen onze contactgegevens uit, hopelijk komen we elkaar nog eens tegen.

Wil je meekijken? Klik op de link:

***

wil andeweg

wat een waanzinnige reis hebben jullie en deze laatste dagen waren zeker heel bijzonder.Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen.Heb ook best al heel wat gezien maar ben jaloers op jullie avontuur in de jungle.
Goede voortzetting van jullie droomreis.

Petra

De volgende x als jullie het "verjaardagspotweekendje" gaan onganiseren, doen we dit ook! Tof man!

Rich

Staat genoteerd Peet

Rich

Wil, heel leuk dat je ons volgt. Het is tot nu toe zeker een droomreis.....

Johan enKarola.

Nog nooit zulke grote gibbons gezien ,wel heel mooi om te zien. Verder nog een goede reis en veel plezier.

Miranda

WOW! Te gaaf dit zeg.
Dikke kussen uit Homeland.

ma en willem

Zo das gaaf geweest ,geweldig geniet maar lekker verder groetjes ma en Willem