noworries.reismee.nl

Zonnige kant van Cambodja

Wo 18 janauri Kampot 'River bungalow guesthouse' $6

Met een dubbel gevoel verlaten we Sihanoukville en gaan we op weg naar onze volgende bestemming; het plaatsje Kampot. De mini-bus voor 9 personen brengt ons met 18 personen in 2½ uur naar het busstation. Kampot is een rustig klein dorpje in het zuiden van Cambodja richting de grens met Vietnam. We hebben behoefte aan rust, dus we kiezen via de 'lonely planet' op goed geluk voor een klein guesthouse aan de rivier, net buiten het dorp. Dit blijkt een schot in de roos! We treffen een knusse bungalow van bamboo op palen, zelf gemaakt door de eigenaar waarschijnlijk, want meer dan windkracht 4 zal lastig worden. Het guesthouse heeft 7 kleine bungalows en een terras op palen boven de rivier met heerlijke stoelen waarin je kunt wegzakken. En dat laatste is precies wat we doen als we twee blikjes Angkor openklikken.... he-he... dit hebben we even nodig.

do 19 janauri Kampot 'River bungalow guesthouse' $6

Gewekt door vrolijke vogelgeluiden stappen we rond 8uur al uit ons hutje en nemen een ochtendduik in de rivier. Toch heerlijk om zo wakker te worden? Na een ontbijtje is het erg verleidelijk om niets te doen, maar het is hier zo mooi. We besluiten twee fietsen van het guesthouse te lenen en gaan er op uit. Nu zijn wij de attractie van de dag en kinderen zwaaien en roepen vanaf de kant van de weg, sommigen kunnen al meer Engels dan onze Gids 'Tak' bij de jungletrekking. Als we een zijweggetje inslaan belanden we in een dorpje waar zojuist ook een 'ijscoman' voorbij fietst. Daar hebben we wel trek in, want met dertig graden fietsen maakt dorstig. De man toont ons de ijskaart vol met heerlijke ijsjes, we wijzen er hoopvol twee aan, maar helaas heeft hij die niet. Als we vragen welke hij wel heeft gaat de ijsbak open en zien we alleen plastic flesjes gevuld met limonadesiroop, wel bevroren dus toch ijs. We bestellen er twee en rekenen 700riel af, wat neer komt op €0,10. Als we ons omdraaien is het aardig druk geworden om ons heen. We worden aagestaard door een groepje nieuwsgierige kinderen die ons het 'ijsje' uit de hand kijken. We tellen er 16 en kijken elkaar aan, ja hoor meneer de ijskoman doet u maar 16 ijsjes. Hij kijkt ons ongelovig aan en pakt 1 voor 1 een ijsje uit zijn kar. Steeds weer vraagt hij of we wel weten wat we doen en hij laat op zijn vingers zien hoeveel ijsjes we wel niet kopen. We delen ze uit aan het groepje dat om ons heen staat en rekenen nog eens 5600riel af (€0,80).

vr 20 januari Rabit island 'Beach bungalow' $8

Het was vanmorgen flink dubben, blijven we hier nog een dag rondhangen of gaan we naar een mooi strandje 50km verderop. Tja we staan soms voor lastige dilemma's. Na een goed ontbijt boven de rivier toch maar vertrokken met de bus naar Kep. Dit keer een korte busrit van een klein uurtje. Als we uitstappen worden we verwelkomt door hulpvaardige en economisch ingestelde Cambodjanen die ons graag met een bootje naar Rabit Island (Koh Tonsay) brengen. Zo staan we 1 ½ uur na ons vertrek uit Kampot al met onze voetjes in het zand. Ook op het eiland worden we verwelkomt en hoeven we niet lang te zoeken naar een knus hutje van bamboo voor $8 per nacht.

Za 21 januari Rabit island 'Beach bungalow' $8

Drukke dag vandaag......:)

Z0 22 januari Rabit island 'Beach bungalow' $8

Vanmorgen bij zonsopgang gewekt door een kip op onze veranda die aanvankelijkhaar ei niet kwijt kon. Maar een tijdje later ligt er een ei op het balkon.

Bij het ontbijt hebben we vandaag maar geen ei besteld. We nemen muesli met yoghurt en fruit. Het Engels in Cambodja is toch iets anders dan wij denken, als we suiker bij de yoghurt bestellen krijgen we eetstokjes:). Is wel zo makkelijk bij de yoghurt. Verder net zo druk gehad als gisteren...

ma 23 januari Kep 'Tree tops bungalows' $10

Lekker bijgetankt en bijgekleurd bellen we onze economisch ingestelde vriend en varen met hem naar het vasteland. In Kep trekken we in bij de 'Tree Tops bungalows' een tip die we kregen van een medereiziger. De beste tips staan niet in de Lonely planet....

In de omgeving van Kep liggen kalksteenformaties met daarin grotten. In deze grotten zouden diverse pagodes zijn gebouwd waar de cambodjanen hun God vereren. We zijn wel benieuwd dus huren een scooter en gaan op pad.Als we de zandweg naar de grotten inslaan komt er een jonge Camodjaan naast ons rijden. Thao komt uit Pnom Penh en omdat het vandaag nog Chinees nieuwjaar is heeft hij wat free-time om bij te klussen. Het vriendelijk praatje leidt tot een uitgebreide rondleiding door de grotten. Thao blijkt behalve goed Engels te spreken ook een bijzondere gave te hebben. In de steenformaties ziet hij een schildpad, octopus, zeemeermin, haai en andere dieren die wij met moeite kunnen onderscheiden.

Op de terugweg worden we opgeschrikt als een jeep besluit ons in te halen bij een wegversmalling. Dat zou op zich nog wel gekunt hebben, ware het niet dat er ook een tegenligger aankwam. Er kan geen haar tussen maar we blijven overeind... pfff..