noworries.reismee.nl

Donkere kant van Cambodja...

Dinsdag 17 januari Sihanoukville 'Monkey republic guesthouse'

Sihanoukville lijkt bij aankomst dat te zijn waar we op hoopten, een lekker strandje om even te relaxen voordat we weer door gaan richting de grens met Vietnam. Het strand is langgerekt en staat vol met strandtentjes a la Havana Rockanje maar dan met palmbomen, tafeltjes en loungestoelen tot aan het water. We besluiten de tentjes voor vanavond te laten en lopen er langs totdat we bij een rustig stuk strand zijn. Hier en daar zien we een dikke behaarde 60+er met een 40 jaar jongere cambodiaanse vrouw. Helaas is hier het sextoerisme erg populair. Als je weet dat in grote gezinnen vaak een van de dochters wordt 'opgeoffert' om de rest van het gezin te voorzien van eten, is dit erg triest om te zien. Daar waar een gemiddeld inkomen in Cambodia $1USD per dag is, kan de dochter via sextoerisme het hele gezin onderhouden. Helaas zijn het onze eigen landgenoten die profiteren van de armoede van anderen en een leuke dag hebben voor een paar dollar. Sommigen noemen het prostitutie, het klinkt ze vast beter dan misbruik.

De middag loopt ten einde als we door een zware regenhui van het strand gejaagd worden. Als we een bijna verlaten strandtent inrennen zien we wat we niet willen zien. Aan een tafel zitten 3 mannen met portemonnees dikker dan hun buik. Ze pappen aan met jonge cambodiaanse meisjes, ik schat de leeftijd niet boven de 18. We zien de grootste schurk van de 3 (die kan echt zo in een slechte film als bad guy) loeren op een meisje waarvan wij de leeftijd rond de 12 schatten. We nemen ons voor in te grijpen, maar het blijft bij kijken en met geld zwaaien en uiteindelijk vertrekt onze 'bad guy' en de andere heren volgen. Misschien gealarmeerd door onze vernietigende en afgrijzende blikken. De kinderen gaan door met waar ze mee bezig waren, misschien veilig voor nu. Wij blijven achter met een kotsmisselijk gevoel.

Als de avond valt, trekken we er toch nog maar een keer op uit om wat te eten. We worden weer geconfronteerd met de donkere kant van Cambodia. Bij elk terras zit wel een Cambodiaan te bedelen. Sommigen duidelijk getroffen door een landmijn, met een been of een enkeling kruipt zelfs over de boulevard zonder benen. We zien moeders met hun baby op schoot vragen om geld. Over het terras lopen kinderen die proberen hun zelf gemaakte armbandjes te verkopen. Bij een palmboom zit een cambodiaanse man, met zijn dochtertje van 3 a 4 jaar, ze lacht naar elke toerist die langs loopt en maakt buiging terwijl ze haar been laat zien. Dit is ook cambodja, dit is de armoede en de donkere kant die te donker is om aan te zien.

Als we later in het guesthouse terugkomen ontdekken we dat er projecten lopen om deze ingewikkelde probematiek aan te pakken. Steeds meer guesthouses sluiten zich aan bij het 'childsafe project'. Daarmee verbieden ze het om kinderen mee te nemen in het hotel en geven ze informatie over een hotline die je kan bellen als je kindermisbruik ziet, of gevaarlijke situaties die kunnen leiden tot misbruik. Het childsafeproject heeft winkeltjes met spullen die door kinderen zijn gemaakt, het geld komt weer ten goede aan de opvang van straatkinderen. Deze initiatieven lijken echter wel heel kleinschalig en pas als we zelf goed zoeken komen we er achter dat ze er zijn. Voorlopig zijn er naar schatting tussen de 20 en 30 duizend straatkinderen in cambodja. Of deze getallen kloppen weet niemand.

Ook wat doen?

Pa en Ma

Wat een verhaal zeg, Ik geloof dat ik er ook wat van zou zeggen, maar of het verstandig is weet ik niet. Jullie zullen nog wel meer van deze dingen meemaken.
Maar we hopen ook hele leuke en mooie dingen.
Groetjes en heeeeeel veel kusjes. Pa en Ma.

Ron en Digna

Pff dat is inderdaad slikken zeg als je dat zo voor je neus ziet gebeuren. Grrr, je zou ze toch! Kan me een beetje voorstellen hoe die vernietigende blikken van jullie er ongeveer uit moet hebben gezien. Jullie hebben zo'n beetje het maximale gedaan wat mogelijk is en waarschijnlijk zal het hier inderdaad niet bij blijven vrees ik, maar ik ga ervan uit dat alle mooie dingen straks de overhand zullen hebben. Pluk de dag!
Tot het volgende verhaal.

ma en willem

Jeemig wat erg ,maarwel goed van jullie om dit onder de aandacht te brengen, dit moet echt stoppen.Morgen gaan jullie met de bus naar Vietnam ,geniet daarvan en doe voorzichtig!!!liefs Ma en Willem

Lenie

Juist jullie met je hulpverleners ogen,zien dit soort gevallen.
Helemaal los laten zal niet gaan,maaaaaaar probeer het.

Loes

Jeetje mensen, heftig hoor. We weten allemaal dat dit daar gebeurd, maar er dan ook nog mee geconfronteerd worden......Ga ook genieten, he? Gr. Loes

Raymond, Bianca, Roy en Joeri

Als ik het alleen al lees, draait mijn maag om, laat staan als je het met eigen ogen ziet :-(. Walgelijk gewoon.
Het laat je wel weer beseffen hoe goed we het hier eigenlijk hebben... (en toch klagen we....).
Goeie reis verder!
Groetjes, Bianca

wil andeweg

Wat jullie meemaken en zien gebeurt helaas nog veel te veel deze landen, je wordt erdoor geraakt en zou alles wel willen veranderen maar helaas is dat niet mogelijk. Door de sites aan te geven welke hulp bieden helpen jullie toch een beetje mee.
Hopelijk kunnen jullie toch genieten v
an de mooie dingen die jullie zien.
Goeie reis verder

Johan en Karola

Wat een griezels zeg grrrr
Maar ga ook genieten van jullie reis naar Vietnam.
Goede reis en tot het volgende verhaal.
Johan en karola.

judith

ingewikkelde problemen en idd niet zo makkelijk op te lossen, al weet ik voor de korte termijn voor die viespeuken wel een goede oplossing hoor!Maarja, daar verander je de cultuur daar ook niet mee....we hebben daar in Thailand ook wel over gesproken met locals, en het is zo anders. Maar wel echt stuitend als je het zo ziet.
Zend maar een hoop slecht karma en boze blikken naar die mannen, jullie zullen het vast nog vaak zien helaas!

Lenie

Ik wist niet dat Johan kon schrijven