noworries.reismee.nl

ZWERF 'ON

Vrijdag 14 januari Bangkok - Trat 'Residang guesthouse 420bht'

De wekker op 8uur blijkt te optimistisch; we hebben het gisteravond net iets te laat gemaakt in Bangkok. Daar komt bij dat 23uur 'savond voor ons nog steeds 17u smiddag is, dus geen slaaptijd. ...er toch maar uit gegaan na 3x omdraaien want we willen vandaag de bus pakken naar 'Trat', richting de Cambodiaanse grens. Met een perfecte timing stappen we om 10.30u in een taxi om vervolgens aan te sluiten in de ochtendpsits van Bangkok. Eenmaal op weg in de (aircon!)bus naar Trat zie ik de door het raampje de tempels en druke straten van Bankgkok plaats maken voor lege groene velden met hier en daar wat ossen, huisjes op palen en mensen die ogenschijnlijk bezig zijn met niets, reizen is nu echt begonnen. Ik zet mijn mp3 aan en droom weg op Acda en de Munnik - zwerf 'on, hoe toepasselijk, toeval bestaat niet?:)

ACDA EN DE MUNNIK - ZWERF 'ONhttp://www.youtube.com/watch?v=z4WFBNPN0P4

Zaterdag 15 januari Cambodja - Krong koh kong 'Raksmey buntam guesthouse'

Gisteravond over de nightmarket van Trat gelopen en bij een aantal eetstalletjes wat geproefd. Eenmaal de markt over ben je een 7-gangendiner rijker, heerlijk! De volgende ochtend vertrekken we met de bus op weg naar de grens met Cambodja. Naar de grens komen is een ding, er over gaan is nog een tweede.... net voordat de Thaise grond ophoudt stopt de bus en met onze (te) zware rugzakken lopen we naar de grens en worden opgewacht door douaniers die hun werk erg serieus nemen. Na veel papierwerk, 1200 Thaise Baht, tropische temperaturen en een healthcheck van 40 Baht met een oorthermometer (begrijp nog niet dat we er door zijn gekomen, want onze temperatuur moest inmiddels toch zeker wel opgelopen zijn), krijgen we onze cambodiaanse visa.

Eenmaal over de grens gelopen is de enige manier om de volgende 13km te overbruggen het nemen van een Tuk-Tuk. En natuurlijk begrijpen de tuk-tuk chauffeurs dat ook dus betalen we voor de volgende 10 minuten net zo veel als voor de busreis van de afgelopen 4 uur. Wat nog maar neerkomt op 280bht (€3,-).

Aangekomen in het dorpje Krong ko kong laten we ons afzetten bij Bob's cafe. Op ons verzoek omdat we in de lonely planet gezien hebben dat er 3 guesthouses omheen liggen. De tuk-tuk chauffeur legt ons in zijn Engels uit dat hij een beter guesthouse weet en dat Bob's cafe inmiddels is verhuist. A-ha, hier zijn we voor gewaarschuwd in de lonely planet, want tuk-tuk rijders ontvangen vaak commissie van guesthouses als ze klanten leveren. We houden vol en laten ons afzetten bij Bob's cafe, om vervolgens bij de locatie van Bob's cafe te ontdekken dat deze inderdaad niet meer bestaat. We stappen toch maar uit en nemen een hoognodig drankje bij het cafe dat nu op deze plek staat. De 3 guesthouses zijn nog wel om de hoek dus daar landen we en nemen een kamer.

Zondag 15 januari Krong koh kong 'Ramsey ko kong guesthouse'

Gewoon maar even niets doen vandaag, dat is het plan. Nog moe van de eerste indrukken en moeite met het wennen aan het tijdsverschil maakt dat dit ff nodig is. Vanmorgen na het ontbijt zijn we verhuist van guesthouse. Want in het vorige bleek een paar maanden niet schoongemaakt, de wc verstopt, de gootsteen vol, het bed te klein, de beloofde warme douche te koud, de kamer snikheet en ongewenst bezoek van dieren die vooral snachts actief zijn (geen idee wat het was). Voor hetzefde bedrag van 28.000 Riel (€4,75) slapen we nu in een schone kamer met ventilator en warme douche. Heerlijk.

In de middag blijkt niets doen moeilijker dan gedacht en lukt het ook nog niet om een dag niet over ons werk te praten. We maken plannen voor morgen en boeken een jungletocht de Cardemom mountains in.

Maandag 16 januari Krong koh Kong 'Ramsey ko kong guesthouse'

Na een heerlijk en veel te uitgebreid ontbijt worden we om 8.30u opgehaald met de tuk-tuk. In de tuk zit Brandon, een erg wakkere Ierse man al klaar voor de tocht. Bij de volgende stop stappen nog twee medereizigers in, Elena uit Amerika en Jean-Paul uit Frankrijk. Ze hebben elkaar een maand geleden in Laos ontmoet en nu samen met ons op jongletocht. Er zijn ons twee Engels sprekende gidsen beloofd, zij wachten ons op bij de rivier. Gids Tak begroet ons met 'hello' en dat is ook meteen zijn complete Engelse woordenschat.

Vanuit de longtailboot die in de rivier wacht zwaait er nog een vriendelijke jongere cambodiaanse gids. Blijkt doofstom te zijn, maar door de gebarentaal die hij zichzelf heeft aangeleerd kunnen we met hem makkelijker praten dan met de altijd glimlachende Tak.

Zo gaan we op stap met Tak en de jonge cambodjaan (heb helaas zijn naam niet kunnen ontcijferen). Tak en zijn compagnon manouvreren de longtailboot moeiteloos en zonder overleg door de kronkelende smalle mangrovewaters. Als we aanleggen na een uurtje varen maken we een jungletocht naar een waterval. Bij de waterval vangt de jonge cambodjaan een vis met zijn handen en vertelt hij in alle gebaren die hij beheerst dat hij ooit bijna is gebeten door een haai:)

Op de terugweg blijkt Brandon zijn donkere kant te willen vertellen aan ons. Werd op een dag wakker met de overtuiging iemand vermoord te hebben en 2 ½ jaar en veel ellende later gediagnosticeerd als bipolair. Hij heeft zichzelf genezen, werkt nu als leraar Engels en Frans in China. 's avonds spreken we nog af met ons junglegezelschap en wisselen we reistips over Laos uit met Elena en Jean-Paul. Brandon geeft nog een rondje en staat erop dat hij 'the bill' betaald.

Acda en de Munnik - zwerf 'on http://www.youtube.com/watch?v=z4WFBNPN0P4

Stel dat je niet naar huis gaat
Je laat de laatste ronde gaan
Je planned alleen de eerste meters
De hardste hier vandaan

Stel dat het je gaat lukken
En je loopt naar het station
En je leunt op de gedachte
Als je wacht op het perron

Het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on

Stel dat het je gaat lukken
En je geeft de stad je rug

Moet je dan weten waar je heen gaat?
En wanneer kom je dan terug?

Want je droomde van vertrekken
En je sprak van nergens heen
Kun je missen wat je achter laat?
Kun je eigenlijk wel alleen?

Want het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on

Stel dat je nergens heen bent
En je mist wat je ooit had
Ben je dan held genoeg om terug te gaan
Naar dat wat je bezat?

Stel dat je nooit vertrekken zal
Maar je gaat gewoon naar huis?
Is morgen dan een droom voorbij
Of ben je dan pas thuis?

Het maakt niet uit wat je gisteren deed
Zwerf'on!

Kathelijne

wat heerlijk om jullie verhaal te lezen! Mogen er nog vele volgen. Veel plezier

mary willem en oma

Geweldig verhaal weer,hoor! Mooie foto's met een als raadsel ???? Oma dacht aan een bos uien haha!!!veel plezier verder. Met spanning wachten we op het volgende verhaal.

marijke

Heerlijk om te lezen! x

johan en karola

leuk verhaal en de foto's zijn ook mooi verder hopelijk alles goed en goede reis verder groetjes j en k

Martin en Monique

Hé allebei, gaaf om jullie zo te volgen. Geniet ze! Dikke kussen van Joyce en Britt XXX

Ingrid

In ons drukke bestaan, is dit echt heerlijk om te lezen........ óp naar het volgende verhaal!

Loes

Heerlijk om te lezen! Fijn dat jullie genieten. Wij gaan over 3 weken genieten van een weekje Egypte.
Groetjes!

Raymond, Bianca, Roy en Joeri

Zo leuk om jullie verhalen te lezen! Mooie foto's ook!

Groetjes en goede reis verder,
Bianca

Conny en Bert

Succes verder! Geniet er van, maar daar hebben jullie geen aanmoediging voor nodig.

Sandra

Leuk geschreven, erg leuk om te lezen en wederom herkenbaar. Ik kijk uit naar jullie volgende reisverhaal!

Martin, Bret en Miranda

Wij kunnen niet wachten op het lezen van jullie volgende avonturen! Wat super leuk om te lezen. Heel veel lieve groetjes,
M&M&B