noworries.reismee.nl

STOPOVER SINGAPORE

Maandag 11 juni Singapore The Inncrowd Hostel($20p.p. dorm)
We wanen ons op een andere planeet als we het vliegveld van Singapore oplopen. Alles is schoon en goed georganiseerd. Wat een vreemde gewaarwording na 6 maanden Azie! In een mum van tijd hebben we een duidelijk antwoord op hoe we met openbaar vervoer naar de stad kunnen. En dat betekent hier niet hangen in een overvolle gare bus, maar gewoon luxe met de skytrain en daarna met de superdeluxe metro. Wat een orde, regelmaat en vooral veel regels. Overal hangen bordjes met wat je niet mag doen, en als je het toch doet hoeveel de boete kost. Die varieert van $200 voor eten in de metro tot $1500 voor roken waar het niet is toegestaan. Ook op straat is alles anders... er zijn strepen op de weg, mensen lopen op de stoep want er is hier een stoep(!), er wordt niet geschreeuwd en geroepen naar je, maar mensen lopen rustig langs elkaar en geven elkaar de ruimte. Ook zijn er werkelijk overal schone openbare toiletten, en nog iets geks alle toiletten hebben een wc-bril! Ja, ja het is een vreemde wereld hier in Singapore.

We hebben gekozen voor een Hostel in de 'Indiase buurt'. Het Hostel loopt als een trein en heeft alles wat je van een hostel zou kunnen wensen. Helaas voor ons budget is de prijs aangepast aan de Singaporese standaarden. We kiezen de goedkoopste optie; een stapelbed in een 12-persoons dorm (slaapzaal) en die is al ver boven ons budget. Maar ja het is voor een nachtje dus we ploffen onze tassen neer, nemen een uitgebreide warme (!!!!!) douche, en gaan op pad naar het centrum.

Het centrum bestaat uit een extreem lange winkelstraat met voor mij veel bekende winkels; Gucci, Vuitton, Burberri, Chanel, Prada, Versace en nog meer van dat soort shoppies waar ik vaak kom. Vandaag heb ik zin in wat anders en stap ik de H&M in (wat een geluk dat ze die ook hebben:-).

De rest van de middag lopen we wat rond in de stad en kijken onze ogen uit, die maar niet wennen aan de geordende schone straten en de hoge skyscrapers! Het is inmiddels goed warm geworden, maar gelukkig staan de airco's in de winkels zo hoog dat het zelfs op straat koud is.

'sAvonds laten we ons overhalen door de ober van een authentiek Indiaas eettentje in de buurt van ons hostel. Hij belooft ons dat we nog nooit zulk lekker Indiaas eten hebben geproefd. We kijken naar binnen en zien echt alleen maar Indiase mensen zitten (wat meestal een goed teken is). Zelfs de eetgewoontes zijn Indiaas; dus met je handen eten. Ja alles, ook de saus enzo.We laten ons niet kennen en hoewel we de kaart niet kunnen ontcijferen laten we ons maar verrassen door de kok.... en eerlijk is eerlijk tijdens onze reis van 4 weken door India hebben we zelden zo lekker gegeten als hier in de Indiase wijk van Singapore!

Dinsdag 12 juni Singapore Vliegtuig naar Australie
Na een ontbijtje in het hostel checken we uit en laten we onze tassen in de opslag staan. We hebben nog tot vanavond 19uur om Singapore te bekijken, daarna vliegen we naar het volgende avontuur; Australie.

Het is Richard gelukt om contact te leggen met zijn oude schoolvriend uit Rozenburg. Joost woont en werkt inmiddels al een tijdje in Singapore en kon op het laatste moment nog zijn agenda omgooien om met ons te lunchen. Joost en Richard hebben elkaar al zo'n 15 jaar niet meer gezien, dus het is best een bijzondere reünie!

Tegen twaalf uur komen ik en Richard aan in het afgesproken lunchzaakje. Joost is er nog niet dus we zoeken vast een plekje. Als Joost binnenkomt is het een en al herkenning. De heren proberen in twee uur alle ervaringen van de afgelopen 15 jaar met elkaar te delen. Ook oude herinneringen worden opgehaald en voor we het weten zijn we twee uur verder en zouden we bijna vergeten de heerlijke lunch op te eten. Er is nog zoveel meer te vertellen en te vragen, maar Joost moet toch echt weer aan het werk. Buiten nemen we nog snel even een foto (wie is de backpacker?) en dan scheiden de wegen weer.

joost (mocht je dit lezen), hartstikke bedankt voor de lunch. Het was gaaf om je weer eens te zien en te spreken en natuurlijk veel te kort. Laat maar even weten wanneer je in Nederland bent. Trakteren wij op een lunch!!!

Joost gaat terug naar kantoor en wij zetten koers naar de haven van Singapore. Op advies van Joost nemen we een toeristisch tochtje met de rondvaartboot, zodat we vanaf het water goed de skyline van Singapore kunnen zien. Het is niet erg druk op de boot, sterker nog we zijn de enige twee gasten. Joost had gelijk, vanaf het water zien we de skyline van Singapore pas echt goed. De meest bizarre gebouwen doemen voor ons op. Wat een rijke stad, ongekend in zijn soort, vooral in Azië.

Singapore is een vreemd plekje op de aarde. Het land heeft zich in een paar decennia ontwikkeld naar een van de meest welvarende landen ter wereld. De mensen lijken er gelukkig, maar moeten wel in de pas meelopen. Singapore wordt met redelijke harde hand geregeerd. En nog steeds moet je voldoen aan een waslijst vol regels. Daar staat tegenover dat de regering ook het nodige biedt. Goed onderwijs, huisvesting, gezondheidszorg enz. Het voelt een beetje dubbel, want mensen zijn niet volledig vrij in hun mening. We zijn hier echter te kort en weten er te weinig van om hier echt iets van te vinden.

Het is al tegen het einde van de middag. We kunnen nog veel meer zien in Singapore maar straks gaat ons vliegtuig. Maar eerst ploffen we nog even neer op een terrasje, want natuurlijk moeten we onze reis door Azie goed afsluiten; ...... met een biertje.

***

Ma en Willem

Wat een tegenstellingen maken jullie mee,het is nooit saai!! Haha . Leuk hoor dat jullie Joost ontmoet hebben.
Gaan gauw het volgende verhaal lezen groetjes